Názvy malými písmeny?!
... navštívil jsem velmi zajímavou konferenci Marketing Management 2010
... Kromě jiných, poučných a názorných příspěvků, zazněla také
prezentace věnovaná vzniku právě probíhající reklamní kampaně Poštovní
spořitelny: Era. Všichni si ji budete pamatovat nejspíš kvůli zdařilému
spotu s herečkou Evou Holubovou, která si nemůže dát kávu, neboť na
samotnou kávu nemají v restauraci kalkulaci… Mně se kampaň a produkt
jako takový zapsal do paměti i z jiného důvodu. Právě kvůli
nestandardnímu názvu. Na konferenci jsem vyslechl velice podrobně
popsaný postup výběru názvu a celkem jasně prezentované argumenty, proč
zrovna „Era“. Navíc jsem však získal možnost, zeptat se přímo
přednášejícího - zástupce zadavatele, proč tuto formu zvolili, zda mělo
nějaký zásadní význam do grafické podoby/loga dát v názvu malé písmeno
na začátku. Mimo jiné jde o slovo, které ve slovníku českého jazyka
najdete pouze ve verzi „éra“, nikoliv s krátkým „e“.
Na oba dotazy jsem dostal odpověď mírně vyhýbavou - ne snad kvůli
neochotě, to v žádném případě. Spíše jsem asi položil tento dotaz jako
první. Stručně řečeno, z odpovědi vyplynulo, že název v běžném textu s
velkým písmenem užívají, ale do loga prostě grafik zvolil všechna
písmena malá. Asi kvůli „lepšímu“ vzhledu.
To mi připomíná řadu případů, kdy jsem jako textař pedagogicky působil
na budoucí marketingové specialisty, grafiky, designéry a fotografy.
Stejnou argumentaci jsem totiž slýchal běžně. Mimo jiné také to, že „ta
čeština se vůbec nedá graficky zpracovat, lepší je angličtina, bez
háčků, tam je to jednoduchý…“
Abych byl nestranný, přidám další příklady, které tuto „neúctu“ k
českému jazyku demonstrují: například poměrně chutný a svým obalem
lákající produkt jistého potravinářského výrobce. Svojí „anglickou
slaninu“ nazval suše „anglie“. Nic proti tomu – název má být jasný a
výstižný, nejlépe též originální. Ale ruku na srdce – copak mohu napsat
Anglie s malým „a“?! Vždyť to je samo o sobě jasné vlastní jméno. Navíc
u všech kupujících musí nutně dojít k tomu, že budou zkoumat, co je na
tom slově tak divného. Opět to může být reklamní tah. Ale velmi o tom
pochybuji. Já bych si raději zapamatoval produkt jako „starou, dobrou
Anglii“. ...
Psáno
pro Marketingové noviny.cz.
|