Jak hledat zákazníky?
... Současná „krize“ ukazuje, že očekávání zákazníků v kanceláři je již
zcela bezvýsledné. Jestliže dříve zákazník vybral například nejbližší
tiskárnu jen proto, že to bylo po ruce, dnes tomu tak rozhodně není.
Nemusím čtenářům – profesionálům, jistě poukazovat na to, že se vyplatí
například pražské firmě tisknout ve východních Čechách nebo na
Vysočině, neboť jí to vyjde i s dopravou a případnými několika osobními
korekturami namístě mnohdy levněji, než v Praze ve vedlejší čtvrti.
Stejně tak již nestačí spoléhat na spřátelené firmy, které po léta, „ze
známosti“, tiskly u nás. Převis nabídky, dostupnost nových tiskových
kapacit a aktivní hledání zákazníků tyto vazby přetrhává a „známosti“
již ztrácejí svou pevnost.
Jedinou cestou, která se prokazatelně jeví jako efektivní, je precizní
péče o stávající zákazníky (a tím myslím skutečně pečlivá, lidsky
přívětivá a maximálně vstřícná komunikace a všestranný „individuální“
servis) a cílené oslovování nových zákazníků. Nelze již sázet na to, že
tiskárna pošle své nabídky do všech reklamních agentur, nakladatelství
nebo vydavatelství v okolí. Neříkám možná mnoho nového, ale ruku na
srdce – kdo to tak (alespoň občas) nedělá. A výsledek – to si můžeme
odpovědět snadno: poměr cena / výkon je mizivý. To je ale tisíckrát
prokázáno, že spontánní odpověď na plošnou akci tohoto typu dosahuje
jen okolo 5 % „návratnosti“ (a to ještě není zdaleka závazná objednávka
– třeba půjde jen o odpověď: „že děkujeme, zvážíme a případně se
ozveme…“).
Je nutné více dbát na to, jaký druh služeb můžeme poskytnout, resp.
jaký druh služby může zákazník využít. Je mi jasné, že například
většina tiskáren nabídne „komplexní tiskový servis.“ Ale je to správná
cesta? Není lépe vybrat jen jeden segment a v něm se stát v daném
regionu „lídrem“? Například zvolit pouze komerční tisk, pouze tisk
knih, pouze tisk novin nebo pouze časopisů?! Od toho se odvíjí i způsob
propagace – forma inzerce, cílová skupina, kterou oslovujeme atd. Pak
se dá i lépe zacílit a také snáze měřit a sledovat výsledky ...
Psáno
pro časopis Typografia.
|