Co
je čí?
Sice máme březen a dalo by se psát o tom, jak za kamna vlezem a nějakou
dobu tam ještě budem, ale nedá mi to, abych za sebe neřekl něco málo k
věci, která se týká všech. A to bez rozdílu věku, pohlaví, vzdělání či
profese.
Každý z nás si někdy pouští hudbu z CD, dívá se na film, který má na
DVD, popřípadě projíždí „ve volných chvílích“ v práci videa na
internetu. Na tom by jistě nebylo nic špatného, kdyby šlo o vždy jen o
„řádně“ nabyté médium. Tím řádně myslím třeba to, že zajdu do obchodu,
koupím si hudbu na CD a doma nebo v autě si ji pak pustím. Za opak
považuji to, že někdo si CD koupí, všechny písničky v počítači převede
do nějakého „obecně stravitelného“ formátu a pak je pověsí někam na
internet. Moderně řečeno je „uploadne“ tam, kde je mohou ostatní
stáhnout, moderně „sdílet“. Samozřejmě bezplatně, v libovolném
množství, pro libovolné účely. Tím místem, kam jde hudbu, filmy nebo
cokoliv jiného „uploadnout“, může být třeba server Megaupload.com,
který jak známo ze zpráv, nedávno právě kvůli této funkci úřady
uzavřely.
Ze zpráv je také známo, že tuto problematiku se chystá řešit jakási
mezinárodní smlouva ACTA. A rovněž se již delší čas dozvídáme, že proti
této smlouvě brojí mnoho jednotlivců i skupin, mimo jiné třeba
Anonymous, což je, cituji z jejich české webové prezentace:
„...největší hackerská skupina na světě. Jejich cílem je chránit volný
internet. Podílejí se na shazování významných webů v rámci zachování
volného internetu...“
Ono by se jistě zdálo, že udržovat internet volný a nechávat každého,
nechť se na něm vyjadřuje svobodně, je záslužné. Zcela jistě ano,
vezměme v potaz třeba současné totalitní režimy, které jeho provoz ve
své zemi zakazují, popřípadě regulují. Jmenovat je jistě nemusím. Ovšem
na druhou stranu považme fakt, že všechno není všech a za všechno se
musí – nějakou formou – platit. Tedy i já, jakožto „příležitostný“
autor hudby a písňových textů bych byl rád, kdyby mé snažení někdo
adekvátně ocenil. Tím nemyslím jen potlesk, který je jistě prvořadý,
ale též penězi, o které jde také až v první řadě. Zdá se mi totiž, že
si málokdo uvědomuje, že i tak výsostně duchovní, nemateriální věc jako
je báseň, píseň nebo videoklip něco stojí. Tedy přesněji převedení
nápadu od polétavé múzy na papír a nakonec „vyprodukování“ samotného
klipu. I ten papír a tužku si musí tvůrce koupit, i tu kytaru nebo
klávesy si musí koupit, i těch mnoho hodin v nahrávacím studiu musí
zaplatit. A kde na to vezme, když prodá jen jeden výlisek svého CD,
které pak jeho fanoušci budou „sdílet“ v milionech kopií na internetu?
Fejeton
pro Listy Prahy 1.
|