... Textová část je v reklamě podle možností a
potřeb kombinována s obrazovou složkou. Vizuál je (překvapivě) z
latinského vidět, což jasně naznačuje, že je o vjem zprostředkovaný
očima. Může jím být kresba, fotografie, výtvor počítačové grafiky anebo
cokoliv podobného, v reklamním vizuálu využitelného.
Obrazy vnímáme jako první informaci z celkového sdělení, což platí
nejen v reklamě. Rychleji je zpracujeme a zapamatujeme si je lépe než
slova. Pěkné a poutavé obrázky navíc podporují kladný postoj, takže
reklamu přijmeme. Z toho důvodu se v reklamě mnohdy používají vizuály,
které nemají s nabízeným produktem nic společného, ale slouží jen k
navození skvělé nálady. Ostatně reklama je přeci veskrze pozitivní,
nebo ne? Viděli jste snad nějaký blok reklam, kde katastrofa následuje
katastrofu, a strhané rysy zamračených postav navozují zádumčivou
atmosféru?
Třeba taková spoře oděná děva v reklamě na pneumatiky nebo vrtačky
jistě navodí v potencionálních zákaznících, mužích, pocit, že s touto
vrtačkou či na těchto pneumatikách se budou cítit jako ve společnosti
oné děvy… Jako příklad jedinečné reklamní kreativity může sloužit
vizuál s mladou ženou, která drží v ruce lepidlo na kachličky, a slogan
říká: „Udělala jsem si to sama…“ A abyste si vy, ženy, nemyslely, že se
o vás reklamní průmysl nezajímá, stačí se podívat na kterýkoliv předmět
vhodný do domácnosti. Ve většině případů zjistíte, že se kolem něj vždy
musí batolit alespoň dvě roztomilé dětičky, které nemohou nenavodit
dojem, že s nabízenou pomůckou získáte i vy ten jedinečný pocit tepla
rodinného krbu a naplněného mateřství… Většinu produktů pro domácnost
nabízejí paradoxně muži. Je to z toho důvodu, že ženy jim více věří:
„Když už si muž tento produkt opatřil, vyzkoušel atd., jistě to nebude
žádný aušus…“. A mimo to se ženám líbí, když se muž jakoukoliv formou
na rodinných pracích podílí. To, že jde o fikci, o reklamu, není v tom
momentě zásadní…
Obzvlášť účinná je kombinace dětí s domácími zvířátky, především psy. V
četnosti podle mě vede roztomilé štěně béžového labradora. Jestli si
dobře vzpomínám, jedno pobíhalo kolem nočníku s potřebuvykonávajícím
děckem a cestou rozkošně rozmotávalo roli toaletního papíru, na který
ta reklama byla. Nádhera sama.
Ale přiznejme si - obě zmíněné varianty vizuálů, které o produktu ani
vzdáleně nehovoří, zabírají. My si to mnohdy ani neuvědomíme, ale
tvůrci velmi dobře. ...
Ukázka
z knihy REKLAMA Triky, které vás dostanou.
|